Omedvetna morgnar

2009-10-30 @ 09:44:01 Permalink Diary Kommentarer (4) Trackbacks ()




Morgonen är för mig den svagaste punkten. Här är jag som klenast och absolut mest omedveten och sjuk. Innan jag ens har vaknat riktigt kan mitt ego fullständigt mörda mig med negativa tankar, kvarklingande mardrömmar och rester av mental sörja. Jag kan nästan vara som ett värnlöst barn som bara blir fullständigt överfallen av skit.

Allt kan kännas hopplöst, det gör ont i kroppen, ont i själen, ont i öronen av minsta lilla ljud. Ont i ögonen av minsta lilla ljus. Golvet är iskallt, världen är ond, tom min man är faktiskt ond. Världen är emot mig, jobbet är en listig konspiration instiftad enbart för att tvinga mig att gå upp på morgonen.

Ibland tänker jag - det här kan bara inte vara sant, det kan inte vara så grymt att jag ska behöva vakna nu!

:) :) :)

Vad måste jag göra? SNABBT KOPPLA UPP MIG! :) För att jag ska ha en chans måste jag konsekvent och ödmjukt ha vissa rutiner i mitt liv - i synnerhet på morgonen. Ju snabbare jag slänger iväg några ord:

Jag överlämnar mig till dig
för att du ska forma mig och göra med mig som du vill
Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja
Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem
kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa
om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva
må jag för alltid handla enligt din vilja



AA:s underbara tredjestegsbön som rymmer så mycket sanning och överlämnande. Så mycket befrielse från mig själv. Så mycket närvaro och medvetenhet.

Påminner mig om att släppa taget. Jag behöver inte älta mina mardrömmar, de är inte sanna. Jag behöver inte identifiera mig med känsloattacken på morgonen. Behöver inte frossa i den, låta den suga ner mig i ett tillstånd där jag tänker/ analyserar/ känner sönder VARFÖR jag känner som jag gör. Jag kommer ju aldrig att komma på ett svar på en föreställning som jag har på morgonen som ändå inte innehåller någon verklighet.

Ju snabbare jag kan koppla upp mig på Närvaron, be en liten bön, läsa en text ur dagliga reflektioner och släppa taget, ju snabbare får jag också kliva ur det dåliga måendet/ vansinnet som jag håller på med på morgonen och som förr i tiden dessutom tilläts förstöra hela min dag.

Det är en av gåvorna jag har fått genom AA och den högre kraften som vissa kallar Gud. Jag lär mig successivt att slippa frossa i karaktärsdefekter som självömkan, självcentrering, själviskhet, självrådighet och högmod. Jag har en lösning som hjälper mig vidare.

Så!

Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden!

*gnuggar mig yrvaket i ögonen och sveper bort illusionen*


Kommentarer

Postat av: Björn Clausen

Jag brukar ha en av mina favoritböcker redo på nattduksbordet av samma anledning som du beskriver. En bok som fyller samma funktion som AA-bönerna har för dig.

På senare tid har jag inte öppnat boken som ligger där. En av mina favoritfrågor poppar upp istället:

- Björn, hur svårt är det att vara? Behöver du anstränga dig för att vara VARANDET? Behöver du tänka fram varandet? Behöver du koncentrerar dig på varandet för att det skall bli mer varande?

Svaret ligger i själva frågan. En jublande lätthet. Lika lite som jag behöver tänka fram mina hjärtslag behöver jag tänka fram varandet. Tänka fram mig själv.

- Björn, kan du vara något annat än varandet?

Vad du än är, morgonsur, negativ, rädd, så är miraklet inte VAD du är utan ATT du är. ATT du är är det enda som ÄR när-VARANDE. Det andra är som en skugglik dröm. Inte mindre drömlik och icke-närvarande en minnet av nattens drömmar.



Allt detta står i boken som ligger på nattduksbordet i mitt hjärta - Consciousness is all - av Peter Francis Dziuban.



Önskar dig härmed en godmorgon i morgon:) och en godnatt i natt:)

2009-10-31 @ 20:53:46
URL: http://bjornclausen.blogspot.com

Postat av: Björn Clausen

Får du e-post när jag kommenterar tidigare inlägg? Ville bara kolla för jag svarade dig just på inlägget Min andliga resa. Förstår mig inte riktigt på det här bloggverktyget du använder. Kan du lägga in nån funktion så att jag får e-post när du svarar? I Blogger kan man prenumerar på kommentarer vilket är smidigt.

För att gnälla lite till kan jag meddela att din blogg inte vill komma ihåg mig:) Jag måste skriva in mitt namn, e-postadress och URL varje gång....

Man skulle kunna tro att jag får provision om jag får dig att byta till Blogger:)

2009-10-31 @ 21:17:52
URL: http://bjornclausen.blogspot.com

Postat av: Björn Clausen

Får du e-post när jag kommenterar tidigare inlägg? Ville bara kolla för jag svarade dig just på inlägget Min andliga resa. Förstår mig inte riktigt på det här bloggverktyget du använder. Kan du lägga in nån funktion så att jag får e-post när du svarar? I Blogger kan man prenumerar på kommentarer vilket är smidigt.

För att gnälla lite till kan jag meddela att din blogg inte vill komma ihåg mig:) Jag måste skriva in mitt namn, e-postadress och URL varje gång....

Man skulle kunna tro att jag får provision om jag får dig att byta till Blogger:)

2009-10-31 @ 21:19:20
URL: http://bjornclausen.blogspot.com

Postat av: Lilla Loppis

Hej Björn!



Jag vet inte riktigt faktiskt, jag har varit inne på instllningarna under kommentarer nu iaf och kryssat i något om e-post. Vi får väl se vad som händer. :) Jag har precis lagt upp den här bloggen och är inte riktigt hundra på hur det fungerar ännu.



Jag ska iaf svara på ditt inlägg under andlig resa, så ser vi!

2009-11-03 @ 02:27:54
URL: http://lillaloppisblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback